Σάββατο 13 Νοεμβρίου 2010

Ευριπίδη Ελένη -για τη διδασκαλία της Δραματικής Ποίησης στο Γυμνάσιο

                                                                          Φωτογρ. Α. Μπιζιρτζάκη

Η ανάδειξη της θεατρικής υπόστασης  της Δραματικής Ποίησης στη διδασκαλία της στο Γυμνάσιο είναι μια ελκυστική διδακτική πρόταση.        

Ο καθηγητής λειτουργεί ως διαμεσολαβητής μεταξύ του έργου και των παιδιών, αλλά  και ως εμψυχωτής που τα προ(σ)καλεί  σε  θεατρικές δράσεις στην τάξη ή και στο ευρύτερο πλαίσιο του σχολείου και της τοπικής κοινωνίας.

Η διεύρυνση της διδασκαλίας της Ελένης του Ευριπίδη με θεατρικές μεθόδους και τεχνικές για την προσέγγιση βασικών θεμάτων του έργου (πόλεμος, αναγνώριση, δόλος, πολυπολιτισμικότητα κλπ), μας οδήγησε (καθηγήτρια και παιδιά)  στην παράσταση του Γ5 του 4ου Γυμνασίου Αμπελοκήπων, 2003-2004, αλλά παράλληλα μου έδωσε πολύτιμο υλικό για την της Ελένης στην τάξη, το οποίο αξιοποίησα στην εμψύχωση δύο σχετικών θεατρικών εργαστηρίων για εκπαιδευτικούς. 
     
Η αξιοποίηση του κώδικα του Θεάτρου κάνει  το μάθημα πιο ενδιαφέρον, πιο συμμετοχικό, πιο αγαπητό και γι’ αυτό αποτελεσματικότερο στους γνωστικούς και παιδαγωγικούς του στόχους. Η βιωματική  εμπειρία βοηθά  στην έκφραση, την επικοινωνία και τη συνεργασία. Παράλληλα,  συντελεί σε μια ολιστική προσέγγιση του αρχαίου δράματος, που συμβάλλει σ’ έναν ουσιαστικό προβληματισμό  και στη δημιουργία πρότασης για τη σύγχρονη ζωή. 
    
          Η προσπάθεια, βέβαια, διευκολύνεται όταν υποστηρίζεται από το σχολικό εγχειρίδιο (με παρατηρήσεις δραματουργίας, σκηνοθεσίας, υποκριτικής, οπτικό υλικό από παραστάσεις, παράλληλα κείμενα, προτάσεις για προαιρετικά θεατρικά δρώμενα), αλλά χρειάζεται σαφώς επιμόρφωση του εκπαιδευτικού και περισσότερος διαθέσιμος χρόνος (αύξηση κατά μία των ωρών διδασκαλίας, προαιρετική ένταξη σε Πολιτιστικά Προγράμματα, προαιρετική συνεργασία του φιλολόγου με τον καθηγητή Θεατρικής Αγωγής).


                                                                                  Αλεξάνδρα Μυλωνά
                                                                                           

Σημ.: Φωτογραφικό υλικό από τη μαθητική παράσταση υπάρχει στην ιστοσελίδα της Δευτεροβάθμιας Διεύθυνσης Δ. Θεσσαλονίκης (http://dide-v.thess.sch.gr/portal/), ενώ η ανάπτυξη όλης της μεθοδολογίας και των δράσεων στο Θεατρικό Εργαστήρι υπάρχει στα Πρακτικά του 3ου και 4ου Επιμορφωτικού Σεμιναρίου Θεατρικής Παιδείας της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπάιδευσης  Κ. Μακεδονίας σε συνεργασίας με τις Δευτεροβάθμιες Διευθύνσεις και το Πανελλήνιο Δίκτυο Εκπαιδευτικών για το Θέατρο (2005, 2006).  
 
4o Γυμνάσιο Αμπελοκήπων, 2003-2004